وضعیت دیزدر، باز هم پیچیده‌تر | حق و حقوق بهره‌بردار هم به ابهامات پرونده معدن دیزدر اضافه شد نژادحسین: توسعه ورزش حاشیه شهر، در دستور‌کار شورای اسلامی است رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: کار شورا یک فضیلت انسانی است حاجی‌بگلو: اتفاقات جز با همفکری شکل نمی‌گیرد اعمال قانون ۱۸۵۱ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۱ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) برگزاری سی‌وسومین نشست مدیران عامل سازمان‌های سیما و منظر کلانشهر‌های کشور در مشهد راهبرد‌های شورای ششم با تمرکز بر مردم پیش‌بینی بهره‌برداری از بوستان بانوان طرق تا پایان سال ۱۴۰۳ کیفیت هوای کلانشهر مشهد در آستانه وضعیت هشدار قرار گرفت (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) انتخاب شورا‌ها گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی است نظری: شوراها برآمده از اراده مردم و زمینه‌ساز حضور آنها در اداره امور هستند اینفوگرافی | شورای شهر مشهد به نمایندگی از مردم چه کرده است؟ ویدئو | نژاد حسین: هدف گذاری دقیق عمرانی در شورای ششم، یک خواست آگاهانه برای مردم بود ویدئو | منصوریان: نسخه مترقی فرهنگسراها با هدف رفع مشکلات مردم در شورای ششم ارائه شد ویدئو | علیزاده: افزایش بودجه مناطق کم برخوردار در شورای ششم امید آفرین بود ویدئو | ضمیری: شورای ششم پس از ۱۶ سال طرح تفصیلی مشهد را به سرانجام رساند ویدئو | دائمی: توجه ویژه به سلامت مردم، هدف شورای ششم در زمان آغاز فعالیت ما بود ویدئو | حسامی: چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب مورد نیاز فضای سبز مشهد از پساب‌ها محقق خواهد شد ویدئو | حاجی بگلو: توسعه همه جانبه شهر با تاکید بر مناطق کم برخوردار را به انجام می‌رسانیم
سرخط خبرها
گفت وگو با رئیس شورای شهر درباره پویش «چراغی را برافروز»

چراغ مهربانی زیر سقف مشهدی‌ها

  • کد خبر: ۲۲۹۶۹
  • ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۹
چراغ مهربانی زیر سقف مشهدی‌ها
قرار است هرکداممان چراغی روشن ‌کنیم تا از این گذر تاریک عبور کنیم
الهام مهدیزاده - چراغی برافروز. یک، دو، سه، چهار... هزار هزار چراغ. همه دعوتیم برای افروختن این چراغ. قرار است هرکداممان چراغی روشن کنیم تا از این گذر تاریک عبور کنیم. قرار است دست به دست هم بدهیم و همبستگی خاصی بینمان ایجاد شود، از نوع همبستگی همشهری‌های مشهدی. حتی همین روز‌هایی که کرونا نُقل همه محافل شده و تأکید بر این است که دست به دست ندهیم! می‌خواهیم همبستگی‌مان را جور دیگری نشان دهیم. می‌خواهیم پیشگام باشیم. می‌خواهیم تا قبل از ماه خدا، بسته‌های مهربانی‌مان را به دست خانواده‌های آسیب‌دیده از کرونا برسانیم. ما و مسئولان تصمیم گرفته‌ایم که چراغ این پویش را با تهیه ۳۰۰ هزار بسته حمایتی روشن کنیم و نور مهربانی را به خانه‌های همه مردم مشهد برسانیم. در این اوضاع کرونایی امیدواریم به‌زودی جشن وداع با کرونا را با جشنی برای همه مردم یکی کنیم؛ جشن مهربانی و همبستگی به وسعت یک شهر. با حضور من و شما.

جزئیات اجرای پویش «چراغی برافروز» را از محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد، جویا می‌شویم. حیدری قبل از ارائه جزئیات، اشاره‌ای به جمعیت حاشیه‌نشین مشهد دارد. او می‌گوید: یک‌سوم جمعیت مشهد در حاشیه این شهر زندگی می‌کنند. نکته‌ای که در رابطه با جمعیت حاشیه‌نشین باید به آن اشاره کرد، این است که بخش درخور‌توجهی از جمعیتی که در این مناطق زندگی می‌کنند، از جمعیت کم‌برخوردار و آسیب‌پذیر هستند.
به گفته حیدری، بخشی از این افراد در مشاغل روزمزدی و کارگری فعال هستند و همین مسئله سبب می‌شود که اتفاقات اقتصادی یا اجتماعی بر زندگی و درآمد آنان تأثیر بسزایی بگذارد.

رئیس شورای شهر مشهد موضوع کرونا و تعطیلی مشاغل روزمزد را یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی بر زندگی و درآمد این افراد برمی‌شمارد و می‌گوید: پس از اعلام کرونا و شیوع آن در کشور و به تبع آن مشهد، شهرداری و شورای شهر پای کار آمدند و در این موضوع ضد عفونی و گندزدایی معابر و خیابان‌های سطح شهر را در دستورکار خود قرار داد. ازسوی‌دیگر قطع زنجیره انتقال نیز از دیگراقدامات شهرداری و شورای شهر مشهد برای کاهش شیوع کرونا بود. دراین‌راستا و در ابتدا کاهش و ایجاد محدودیت در حمل‌ونقل عمومی در دستورکار قرار گرفت.
حیدری به مشکلات اقتصادی شیوع کرونا و آسیب‌های آن نیز اشاره دارد و به اذعان او این مسئله آسیب بیشتری به اقشار کارگری و روزمزد می‌زند.

چراغی برافروز
رئیس شورای شهر مشهد همچنین توجه به پیامد‌های اجتماعی و فرهنگی کرونا را مهم می‌داند و می‌گوید: راه‌اندازی پویش «چراغی برافروز» یکی از برنامه‌های شهرداری و شورای شهر است تا بتوانیم با همسوکردن جریان خیر در مشهد گامی به‌منظور کاهش آسیب‌های واردشده به این اقشار برداریم.
حیدری به‌همراهی دستگاه‌های امدادرسان استان به‌منظور پرفروغ‌کردن این پویش نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: این همراهی جدا از آنکه بستری برای شناسایی خانواده‌های نیازمند و آبرودار است، سبب می‌شود که دستگاه‌ها و مردم، در یک گام مشترک به خانواده‌های آبرومند و کم‌برخوردار کمک کنند و از موازی‌کاری‌ها و به تبع آن عدم بهره‌مندی یک خانواده از این کمک‌ها جلوگیری شود.

همبستگی به وسعت یک شهر
آن‌طور‌که رئیس شورای شهر اشاره دارد، در اجرای این پویش، موضوع معیشت خانواده‌های کم‌برخوردار در اولویت قرار گرفته است. همچنین از دستگاه‌های مسئول و ذی‌ربط استان خواسته شده است که در این مسیر همراهی لازم را داشته باشند. حیدری می‌گوید: تاکنون کمیته امداد امام خمینی (ره) و آستان قدس رضوی همراهی و همکاری لازم را داشته‌اند. علاوه بر آن آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی به‌ویژه آموزش‌وپرورش ناحیه ۶ مشهد نیز در این مسیر همراهی درخورتوجهی داشته است. امیدوارم در ادامه و با همراهی سایر دستگاه‌ها و افزوده‌شدن همراهی همیشگی مردم، شاهد رقم‌زدن یک همبستگی بزرگ در سطح شهر باشیم.
از حیدری می‌خواهیم به جزئیات بیشتری دراین‌باره اشاره کند که می‌گوید: به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های شهرداری برای کمک به این اقشار آسیب‌پذیر این پویش را راه‌اندازی کردیم. دراین‌رابطه از مؤسسه نیکوکاری «میزبانان خورشید» که مؤسسه‌ای خوش‌نام در عرصه امور خیر است، برای جمع‌آوری و سامان‌دهی کمک‌های اهدایی و خداپسندانه مردم مشهد استفاده شده است.
رئیس شورای شهر مشهد می‌گوید: شهرداری و شورای شهر مشهد تصمیم دارد که هرقدر مردم و خیران در این پویش کمک داشتند، شهرداری چندبرابر رقم اهدایی به این پویش اهدا کند و درنهایت با تهیه بسته‌های معیشتی این هدایا را به خانواده‌های نیازمند برساند. نکته‌ای که درمورد جمعیت هدف شهرداری باید به آن اشاره و تأکید کنیم، این است که جامعه هدف مدنظر شهرداری، افرادی هستند که به نحوی با شهرداری ارتباط دارند. هم‌اکنون شهرداری درحال تهیه یک بانک اطلاعاتی از این افراد است. البته سایر دستگا‌های امدادرسان نیز در حال ارائه فهرست این افراد هستند تا در یک کار جمعی به این خانواده‌ها کمک کنیم.
حیدری در ادامه خواستار همراهی دیگردستگاه‌های استان و مشهد برای نهایی‌شدن این پویش می‌شود. او می‌گوید: قطعا حضور سایر دستگاه‌ها جدا از آنکه در ترویج این پویش میان کارکنان نقش بسزایی دارد، می‌تواند به گسترش و فراگیری این پویش کمک کند.
او با ذکر مصداقی می‌گوید: در اجرای پویش قطعا سازمان صمت می‌تواند در خرید مناسب کالا‌های این بسته‌های حمایتی نقش مؤثری داشته باشد. البته باید تأکید کنیم که از عمر اجرای این پویش در سطح مشهد کمتر از یک هفته می‌گذرد و قطعا با گذشت زمان، در روز‌های آینده شاهد گستردگی حضور مردم برای اجرای این پویش در سطح شهر مشهد خواهیم بود.

نمایش همبستگی مردم شهر مهربانی
حیدری در ادامه به این نکته نیز تأکید دارد که این پویش بیش از توجه به معیشت خانواده‌های آسیب‌دیده قرار است نمایش‌دهنده یک همبستگی شهروندی در میان شهروندان شهر امام مهربانی‌ها باشد. او می‌گوید: این تکلیف دینی و ملی ماست که در شرایط بحرانی به کمک هم‌نوعان خود بشتابیم، بنابراین این پویش، حس مهربانی را بیش از کمک معیشتی به نمایش خواهد گذاشت. نکته دیگر آنکه بی‌شک آثار و برکت این پویش می‌تواند سبب همدلی مردم فراتر از نگاه طبقاتی و وضعیت مالی شهروندان باشد.


چراغی برای ۳۰۰ هزار خانواده مشهدی
رئیس شورای شهر مشهد در رابطه با تعداد خانواده‌هایی که مشمول دریافت این بسته حمایتی می‌شوند نیز می‌گوید: شهرداری و دستگاه‌های مسئول در حال تهیه آمار این خانواده‌ها هستند، اما در برآورد اولیه ۳۰۰ هزار بسته معیشتی برای اهداکردن به این خانواده‌ها در نظر گرفته شده است.
وی درباره ارزش مادی این بسته‌ها می‌گوید: دستگاه‌ها در حال مذاکره هستند و رقم مشخصی برای این بسته‌ها تعیین نشده است، اما آنچه مدنظر گرفته، این است که این بسته‌ها به‌گونه‌ای باشد که بتواند بخشی از نیاز این خانواده‌ها را تعیین کند.

به گفته حیدری، مردم خیراندیش مشهد می‌توانند با واریز مبالغ خود، شرایط آماده‌سازی این بسته‌ها و اهدای آن به خانواده‌های نیازمند را تا قبل از ماه مبارک رمضان فراهم کنند.

محمدحسن مصحفی، رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز پیش‌تر به خبرگزاری ایرنا درباره این پویش گفته بود: خیران و نیک‌اندیشان می‌توانند کمک‌های خود را به شماره‌حساب ۷۷۹۰۰۷۷۹۰۰۰ یا شماره کارت ۵۸۹۴۶۳۷۰۰۰۰۰۰۰۰۷ واریز کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->